Witamy

Szkoła Podstawowa
im. Ks. Jana Twardowskiego w Kłaju

Kłaj 361
32-015 Kłaj
woj. małopolskie
tel. +48 122841176
sekretariat@spklaj.edu.pl

Oferta szkoły

Kalendarz

Październik 2020
P W Ś C P S N
« Wrz    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

BIP

Czym zajmuje się logopedia?

Logopedia jest nauką z pogranicza wielu dziedzin. W literaturze przedmiotu występuje wiele definicji, m. in. autorstwa L.Kaczmarka, S. Grabiasa, I. Styczek.

Zakres i przedmiot badań logopedii określają trzy koncepcje:

1. Koncepcja holistyczna – traktuje logopedię jako samodzielną naukę, zajmującą się wszystkimi aspektami mowy: embriologicznym, patologicznym, społecznym i artystycznym (zwolennicy – L. Kaczmarek, I. Styczek).

2. Koncepcja pedagogiczna – dotycząca problemu kształtowania mowy u dzieci z upośledzonym słuchem i porozumiewania się głuchoniewidomych.

3. Koncepcja medyczna (S. Grabias) – organizująca zakres przedmiotu badań logopedii do zaburzeń, profilaktyki i korekcji mowy.

W logopedii wyróżnia się następujące specjalności:

1. Logopedia teoretyczna – jej zadaniem jest integrowanie i wskazywanie możliwości wykorzystania w praktyce wyników badań, a także wprowadzanie metod i narzędzi służących diagnozowaniu wszelkich zaburzeń mowy oraz opracowywanie programów oddziaływań profilaktycznych i terapeutycznych.

2. Logopedia praktyczna/stosowana -jej zadaniem jest rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz zapobieganie nieprawidłowościom przebiegu tego procesu.

3. Logopedia ogólna – artystyczna i wychowawcza – zadaniem jej jest kształtowanie prawidłowej mowy i doskonalenie wymowy już ukształtowanej.

4. Logopedia specjalna – korekcyjna i surdologopedia, której zadaniem jest usuwanie wad wymowy, nauczanie mowy (mówienia i rozumienia) w przypadku jej braku lub utraty, usuwanie zaburzeń głosu, usuwanie trudności w nauce czytania i pisania.

„Wieloaspektowość logopedii przejawia się także w obszarach jej praktycznego działania. Logopedzi zajmują się zarówno prawidłowościami kształtowania się mowy, jak i zaburzeniami tych prawidłowości, pomagają dzieciom z zaburzeniami artykulacji oraz uczą od początku mowy dzieci niesłyszących. Zajmują się profilaktyką logopedyczną –
wspierają rozwój mowy dziecka od urodzenia, pomagają również osobom starszym, cierpiącym na choroby zwyrodnieniowe ośrodkowego układu nerwowego. Wspierają dzieci uczące się połykania i reedukują tę funkcję u dorosłych, którzy z różnych powodów utracili umiejętność samodzielnego połykania śliny, napojów czy pokarmów. Rozwijają kompetencję komunikacyjną dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, na przykład z autyzmem, a także przywracają tę kompetencję osobom cierpiącym np. z powodu afazji. Usprawniają funkcje oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne u dzieci z dziecięcym porażeniem mózgowym, a także u osób dorosłych po uszkodzeniach struktur korowych i podkorowych w wyniku wylewów, zatorów, nowotworów czy wypadków uszkadzających mózg.” [
Krzysztof Szamburski]

Logopedia jest nauką o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowań językowych. Opisuje i ocenia kompetencję poznawczą, językową i komunikacyjną, ocenia sprawność w realizowaniu tych kompetencji oraz objaśnia biologiczne przyczyny warunkujące ich stan. [S. Grabias]

Źródła: https://www.logopedia.net.pl/artykuly/2/zakres-zainteresowan-i-przedmiot-badan-logopedii.html

https://docplayer.pl/61867601-Stanislaw-grabias-logopedia-nauka-o-biologicznych-uwarunkowaniach-jezyka-i-zachowaniach-jezykowych.html

https://prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4384

https://forumlogopedy.pl/artykul/wieloaspektowosc-logopedii

Komentowanie wyłączone.

Classroom – zaloguj

Librus – zaloguj

Świetlica szkolna

Catering

Galerie