Galerie

Świetlica szkolna

Kalendarz

Lipiec 2020
P W Ś C P S N
« Cze    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Lokalizacja

BIP

Jak pomóc dziecku w nauce mowy?

Jak pomóc dziecku w nauce mowy?

Mowa jest sprawnością i jak każda sprawność wymaga doskonalenia. Jedyną drogą do jej nabywania jest kontakt ze środowiskiem, przyjmowanie prawidłowych wzorców mowy. To, ile i w jaki sposób mówimy do dziecka, ma duży -choć nie jedyny- wpływ na rozwój jego mowy.

Rodzicu:

1. Jak najwięcej mów do dziecka. Każda sytuacja jest dobra do rozmowy. Pamiętaj o tym, że do dziecka należy mówić powoli i wyraźnie.

2. Miej świadomość, że niepotrzebnie i zbyt głośno włączony telewizor (radio, komputer) bombarduje niedojrzały układ nerwowy dziecka zbyt dużą ilością bodźców.

3. Obserwuj dziecko, czy reaguje na dźwięki z otoczenia. Ponieważ dobry słuch jest warunkiem rozwoju mowy, należy zwracać uwagę, czy dziecko odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy zasięgnąć porady laryngologa lub audiologa.

4. W procesie rozwoju mowy występują okresy nasilenia i względnego zastoju. Zastój przypada zwykle na czas nauki chodzenia, kiedy dziecko fascynuje się nową umiejętnością i zwiększonymi możliwościami poznawania świata. Po opanowaniu sztuki chodzenia znów wraca do pracy nad mową. Opóźniony rozwój sfery ruchowej lub jej zaburzenia, spowalniają rozwój mowy. Jeśli twoje dziecko zaczęło chodzić później niż jego rówieśnicy, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że również zacznie mówić później niż oni. Nie trzeba się tym martwić.

5. Zaburzenia ssania, połykania i żucia zwykle poprzedzają zaburzenia mowy. Zwróć uwagę, jak dziecko przeżuwa.

6. Mów do dziecka poprawną polszczyzną. Zadanie rodziców w okresie kształtowania się mowy dziecka polega na dostarczaniu prawidłowych wzorców wypowiedzi. To nie rodzice mają się uczyć mowy od dziecka, ale dziecko od rodziców.

7. Rozwój mowy dziecka przebiega według pewnych schematów czyli faz rozwojowych głosek . Zamiast na zapas martwić się niewłaściwą artykulacją naszego dziecka warto zapoznać się z kolejnymi etapami tego procesu.

8. W dziecku drzemie naturalna skłonność do mówienia, uważajmy na to, aby jej nie gasić! Czasem wystarczy obojętność, brak zrozumienia i czasu na wysłuchanie tego, co dziecko ma nam do powiedzenia, aby zahamować ten proces.

9. Wokół nas tyle się dzieje, stwarzajmy dziecku okazję do wypowiedzenia tego co przeżyło. Niech opowie nam bajkę, którą obejrzało, podzieli się wrażeniami z lektury książki, opowie co wydarzyło się w szkole, przedszkolu.

10. Jeżeli dziecko źle wymawia jakąś głoskę – nie zachęcajmy go do powtarzania wyrazów zawierających tę głoskę po kilkanaście razy, bo to tylko utrwala złą wymowę. Dziecko nie jest przygotowane pod względem artykulacyjnym, niedostatecznie różnicujące słuchowo dźwięki mowy, a zmuszane do artykulacji zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać. Nie należy karać czy zawstydzać za wadliwą wymowę, gdyż hamuje to chęć do mówienia.

11. W okresie kształtowania się mowy nie należy dziecka leworęcznego zmuszać do pisania prawą ręką, gdyż zaburza to funkcjonowanie mechanizmu mowy, co w konsekwencji może prowadzić do jąkania.

12. Kiedy wasze dziecko zaczyna dopytywać się jaka to litera, zwróćcie szczególną uwagę na prawidłowe wybrzmiewanie głosek. Nie wymawiamy ty – tylko krótko t (bo ty to są 2 głoski t – y). Jeśli dostarczamy dziecku złych wzorców, nie dziwmy się że przegłoskuje wyraz mama: MY-A-MY-A. Pamiętajmy, że wszystkie spółgłoski wymawiamy krótko bez elementu wokalicznego w postaci y. W procesie nauki czytania ma to istotne znaczenie.

13. Jeśli u naszego dziecka zauważymy opóźniony rozwój mowy, warto wybrać się do logopedy i pomyśleć o zwiększonej ilości kontaktów z innymi dziećmi. Dobroczynny wpływ grupy rówieśniczej mobilizuje do mówienia, stwarza wiele konkretnych sytuacji aktywizujących mowę dziecka.

Komentowanie wyłączone.

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Kłaju 32-015 Kłaj, Kłaj 361 tel. +48 122841176 sekretariat@spklaj.edu.pl

Oferta szkoły