Kalendarz

Wrzesień 2018
P W Ś C P S N
« Sie    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Kłaju 32-015 Kłaj, Kłaj 361 tel. +48 122841176 sekretariat@spklaj.edu.pl

Lokalizacja

facebook

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar

Kiedy do logopedy?

KIEDY DO LOGOPEDY?

Każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie. Jeśli dziecko 5-letnie posługuje się słownikiem odpowiednim dla dziecka 3-letniego lub w wieku 7 lat nie wymawia prawidłowo wszystkich głosek, należy skonsultować się z logopedą.

Jak rozwija się mowa dziecka?

Najpierw u dziecka pojawiają się głoski P, B, M zwane głoskami pierwszymi lub prymarnymi.

Kolejne głoski, zwane sekundarnymi, pojawiają się różnie. Generalnie literatura logopedyczna przyjmuje kolejność pojawiania się głosek: T, D, F, W, S, Z, Ś,Ź, N, H, G, K, L, SZ, Ż, C, DZ, Ć, DŹ, CZ, DŻ, R

Charakterystyka mowy dziecka:

Dziecko 3-letnie:

W mowie występują wszystkie samogłoski ustne, czasem mogą pojawiać się nosowe ą i ę.

Wśród spółgłosek pojawiają się: M,N,B,P,F,W,K,G,CH,L,J,T,D,N,Ś,Ź,Ć,DŹ,Ń. Mogą (ale nie muszą) występować głoski: S, Z, C, DZ, które dość często są zastępowane łatwiejszymi głoskami szeregu ciszącego: Ś, Ź, Ć, DŹ.

Głoska R może być wymawiana prawidłowo. Najczęściej głoska R jest zastępowana przez L lub J.  Zastępowanie głoski R mieści się w tym wieku w normie rozwojowej.

Dzieci trzyletnie upraszczają grupy spółgłoskowe w nagłosie i śródgłosie, sporadycznie obserwuje się wyraźne końcówki wyrazów.

Dziecko 4-letnie: 

W mowie dziecka zostają utrwalone głoski szeregu syczącego S, Z, C, DZ. Często pojawia się prawidłowe R, ale jeżeli nadal nie występuje, nie powinno to budzić obaw. Głoska R zazwyczaj pojawia się jako ostatnia. Głoski SZ, Ż, CZ, DŻ zaczynają się pojawiać, ale jeszcze mogą być zastępowane przez głoski szeregu ciszącego Ś, Ź, Ć, DŹ lub syczącego S, Z, C, DZ.

Dziecko 5-letnie:

U dziecka występują wszystkie głoski z poprzedniego okresu, utrwalają się głoski SZ, Ż, CZ, DŻ i R. Jeśli głoska R zastępowana jest głoską J, warto zasięgnąć opinii logopedy. U pięciolatków mogą występować zniekształcenia w mowie spontanicznej.  Mowę dziecka w tym wieku charakteryzują przede wszystkim zdania złożone. W tym okresie dziecko ma już świadomość językową.

Dziecko 6-7 letnie:

Dzieci pomiędzy 6 i 7 rokiem życia nie powinny mieć już problemów artykulacyjnych. Powinny już prawidłowo realizować najtrudniejsze głoski. Dzieci mają już opanowaną prawidłową technikę mówienia z jej elementami prozodycznymi, czyli z odpowiednim akcentem, rytmem i melodią mowy.

Pomiędzy 3 i 7 rokiem życia występuje tzw. okres swoistej mowy dziecięcej. W tym okresie słownik bierny i czynny dziecka wzbogaca się. Dzieci zaczynają się posługiwać bardziej rozbudowanymi zdaniami. Mowa jest swobodna. Zazwyczaj występują błędy leksykalne i gramatyczne.  W tym okresie bardzo ważna jest motywacja dziecka do jak najczęstszego wypowiadania się.

Jeśli występują znaczne opóźnienia w pojawianiu się głosek należy skorzystać z pomocy logopedy.

 

Komentowanie wyłączone.