Kalendarz

Styczeń 2019
P W Ś C P S N
« Gru    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Kłaju 32-015 Kłaj, Kłaj 361 tel. +48 122841176 sekretariat@spklaj.edu.pl

Lokalizacja

facebook

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar

Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne

ZAJĘCIA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNE

Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne są zajęciami specjalistycznymi realizowanymi w szkołach w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Organizuje się je dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5 (§ 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r.).

Specyficzne trudności w uczeniu się nie są chorobą czy kalectwem. To zaburzenia uczenia się, nad którymi trzeba pracować za pomocą metod pedagogicznych (prof. Marta Bogdanowicz).

Specyficzne trudności w czytaniu i w pisaniu wyróżnia się na podstawie charakterystycznych objawów w czytaniu, pisaniu oraz warunkujących je zaburzeń funkcji poznawczych (wzrokowo -przestrzennych, słuchowo – językowych), ruchowych i ich integracji, które nie wynikają z obniżenia sprawności intelektualnej, ani bezpośrednio z wad zmysłu i zaniedbania dydaktyczno – środowiskowego.

Specyficzne trudności mogą występować w trzech formach:

1.dysleksja – trudności w nauce czytania,

2.dysortografia – trudności w opanowaniu poprawnej pisowni,

3.dysgrafia – trudności w opanowaniu kaligrafii, w osiągnięciu odpowiedniego poziomu graficznego pisma, zniekształcenia graficznej strony pisma.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mają na celu korygowanie nieprawidłowości w uczeniu się, będących przyczyną niepowodzeń i błędów dziecka. Przyczyną owych nieprawidłowości mogą być:

-deficyty w zakresie funkcji poznawczych,

-nieharmonijny rozwój intelektualny,

-nieprawidłowe nawyki uczenia się wykształcone we wczesnych etapach edukacji.

Istotą zajęć jest korekcja, czyli usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych i psychomotorycznych ucznia oraz poprawa ich współdziałania oraz kompensacja, która sprowadza się do stymulowania funkcji rozwijających się prawidłowo celem wspomagania słabiej rozwiniętych bądź częściowego ich zastępowania.

Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest przede wszystkim pomoc uczniowi w przezwyciężeniu jego trudności w opanowaniu określonych umiejętności i w przyswojeniu danej wiedzy.

Komentowanie wyłączone.